Oavsett vad du har för position eller vilken typ av företag du har, måste du säkerställa att din affärsmodell och strategi inför framtida omvärldsförändringar håller. Du kan så klart inte förutspå framtiden men du kan förbereda dig för kommande utmaningar. Det finns mycket hjälp och information att få och du kan hitta din hjälp online.

Sprid riskerna

Du kanske har en produkt eller tjänst som säljer riktigt bra så försök diversifiera och fördela risken genom att inte vara för beroende av en nischad produkt eller tjänst. Det gäller även kunder samt geografiska områden eller leverantörer så var alltid beredd på att det kan ändras.

Riskhantering

Identifiera risker och bygg en strategi för att minimera dessa risker eller var förberedd. Ett exempel på en stor förändring var pandemin som tvingade företagen att ställa om till hemarbeten och digital teknik väldigt snabbt.

Förstå dina kunder

Det är lätt att bli specialiserad inom vissa områden i hela kedjan från råvara till slutkund, som produktutveckling, försäljning och marknadsföring samtidigt som du lätt kan tappa fokus på det viktigaste, dina kunder.

Omvärldsanalys

Det gäller allt annat runt om dig, vad som händer i samhället eller hos dina konkurrenter och marknaden. Alla känner till Kodak som helt missade omställningen från vanligt foto till digital teknik.